Cursos 2018/19

Cada seminário é identificado por dois códigos.  Os alunos de mestrado deverão inscrever-se usando o primeiro código; os de doutoramento, o segundo. 
Os Seminários de Orientação passaram a chamar-se Seminários de Investigação. 
Os seminários têm lugar na sala 6/5, excepto o Seminário de Investigação II, na sala 5/2.

 

911535/913605. Introdução ao Estudo Avançado da Literatura

913598/913605. Tópicos de Teoria Literária  (12ECTS, S1, 2ªf, 10:00-13:00, João R. Figueiredo)

Tópico a anunciar

 

913602/913611. Tópicos de Teoria Literária (12ECTS, S1, 5ªf, 10:00-13:00, Miguel Tamen

Os princípios da crítica literária

O que foi exactamente a crítica literária?  A que actividades se dedicaram os críticos?  Importava que fossem escritores?   Precisavam de ser professores?   Tinham de escrever em jornais?  O seminário discutirá uma série de textos que, entre os séculos XVIII e XIX, ajudam a perceber os princípios da crítica literária.   Serão lidos textos de, entre outros, o Dr. Johnson, Goethe, Schlegel, Wordsworth, Coleridge, Keats, Hazlitt, Shelley, Emerson, Arnold, Baudelaire, Pater, Arnold, Nietzsche, Wilde e  Proust.  Não é de esperar nenhuma teoria unificada.

 

913604/913613. Tópicos de Teoria Literária (12ECTS, S1, 4ªf, 15:00-18:00, Maria Sequeira Mendes)

Uma teoria sobre lisonja

Na literatura, como na vida, os lisonjeiros são seres detestáveis, a quem chamamos parasitas e sicofantes, engolidores de sapos e lambe-botas, entre outros nomes pouco simpáticos. Alguns parecem ser relativamente inofensivos, diminuindo-se para obter pequenos favores pessoais, mas outros são fazedores de enredos competentes, que desencadeiam verdadeiras tragédias ao manipular aqueles que os rodeiam. Neste seminário vamos diferenciar parasitas de falsos acusadores e pessoas obsequiosas de lisonjeiros, mas também demonstrar que, nalguns casos, podem existir usos positivos – e até necessários – para a lisonja. Serão lidos no seminário uma peça de Margaret Cavendish, Timon of Athens e Julius Caesar, de Shakespeare e Volpone, de Ben Jonson, mas também, Plutarco e Platão, entre outros autores, de modo a elaborar uma teoria sobre o tópico.

 

913604/913613. Topics in Literary Theory (12ECTS, S1, two weeks in January, 10:00-13:00, Brett Bourbon)

Rorty or Cavell: Apostates of Analytical Philosophy

This intensive seminar will be a reckoning between two of the most influential philosophers outside of the precincts of analytic philosophy, and two of the most divisive philosophers within those precincts.  The issue:  What philosophy can and should be within the modern era.  By staging a debate between these two philosophers we will be able to rethink the forms and possibilities of philosophical thinking.

 

913603/913612. Topics in Literary Theory (12ECTS, S2, April 1st-12th, 10:00-13:00, Hans Ulrich Gumbrecht)

European Troubadour Songs: Acts of Performance as Origin of a Literary Tradition

Texts in Occitan language from late medieval songbooks will be analyzed (on different levels: philological, historical, aesthetic)  as traces of a situation of structural tension between aristocratic warriors and the Latin culture of the Church, a tension that went through the end of the eleventh and much of the twelfth century. Emerging from acts of performance and soon written down on parchment, Troubadour songs became foundational for the emergence of increasingly written "lyrical" traditions under different regional and soon also national circumstances (Castile, Portugal, Italy, Germany). The seminar will focus on this process in literary history through mostly bilingual text editions.

 

913599/913609.  Tópicos de Teoria Literária (12ECTS, S2, 3ªf, 15:00-18:00, Eftychia Ballethrou)

Aristotle on (Tragic) Poetry: Reading Aristotle's Poetics

Aristotle’s Poetics, a Greek treatise of the fourth century BC, is the earliest surviving work concerning itself exclusively with poetry as an art and one of the most influential works of literary criticism of all times. Concepts which have proved central in Western thinking about poetry −especially dramatic poetry− since the Renaissance, such as, for example, those of ‘mimesis’ and ‘catharsis’, were first introduced to literary criticism by this work. However, the interpretation of Aristotle’s Poetics is fraught with difficulties and remains controversial. In this course, which will be taught in English, we will try to understand Aristotle’s theory of poetry, and explore to what extent it is a helpful guide to the poetic genre which is at the heart of Aristotle’s treatise as it has survived: Greek tragedy.

 

913600/913610. Tópicos de Teoria Literária  (12ECTS, S2, 4ªf, 15:00-18:00, John Patrick Leary)

Marxist Literary Theory in the 21st century

 

Since the global financial crisis of 2007-08, many critics have observed (and some have advised) a "return to Marx." What can the critical tradition of Marxism tell us about the contemporary cultural and political world? On the other hand, how do apparently distinctive elements of contemporary culture—the rise of globalized finance and the dominance of digital technologies, for example—challenge the varied Marxist tradition? Our class will explore some of the "classics" of Marxist critical theory, with a focus on literary and cultural criticism, beginning with Marx and Engels, before turning to scholars, authors, and filmmakers who have sought to elaborate a materialist understanding of literary and broadly cultural production in our time. We will organize our semester around a few enduring questions: What is labor? What is value? What is capital? What is "the contemporary"? What is ideology? Besides Marx and Engels, our readings will include Althusser, Adorno, Gramsci, C.L.R. James, Roberto Schwarz, Mariátegui, Jameson, Sylvia Federici, Jonathan Flatley, Sianne Ngai, Annie McClanahan, and others.

 

913601/913611. Tópicos de Teoria Literária (12ECTS, S2, 6ªf, 10:00-13:00, António M. Feijó)

Tópico a anunciar.

 

913596/913606. Seminário de Investigação I   (12/30ECTS, S1, 6ª, 10:00-13:00, João R. Figueiredo)

Projectos de Tese

Este seminário será organizado a partir da discussão de exposições orais dos participantes. As exposições ocupar-se-ão, de uma forma preliminar, de tópicos que os participantes se proponham desenvolver nas suas dissertações. As discussões visarão a modificação desses tópicos. O objectivo final do seminário é a produção, por parte dos participantes, de um resumo escrito e pormenorizado, das suas futuras dissertações.

 

913597/913607. Seminário de Investigação II  (30ECTS, S2, horário a anunciar, João R. Figueiredo)

Colóquios de Tese: As Teses da Teoria.

Neste seminário, os participantes (ocupados já com a elaboração das suas teses), apresentam ao grupo, e discutem, em conferências públicas, os resultados ou os pontos de vista que forem elaborando.